ساعت خدمات
- Monday ۷٫۰۰ - ۱۶٫۳۰
- Tuesday ۷٫۰۰ - ۱۶٫۳۰
- Wednesday ۷٫۰۰ - ۱۶٫۳۰
- Thursday ۷٫۰۰ - ۱۶٫۳۰
- Friday ۷٫۰۰ - ۱۶٫۳۰
- Saturday ۷٫۰۰ - ۱۶٫۳۰
- Sunday ۷٫۰۰ - ۱۶٫۳۰
رفع لقی فرمان یکی از خدمات رایج در سیستم فرمان خودرو است که ممکن است باعث افزایش دقت و کنترل راننده بر خودرو شود. این مشکل به معنای داشتن فاصله یا تأخیر در پاسخدهی فرمان به حرکات راننده است. لقی فرمان میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و نیاز به بررسی و تعمیر دقیق دارد. در این مقاله به دلایل ایجاد لقی فرمان و روشهای رفع آن پرداخته میشود.
جهت درخواست تعمیر لقی فرمان میتوانید از طریق صفحه تماس با ما با تعمیرگاه هیدرولیک عرفان در ارتباط باشید.
دلایل لقی فرمان
لقی فرمان میتواند به دلیل فرسودگی یا خرابی اجزای مختلف سیستم فرمان و تعلیق خودرو ایجاد شود. برخی از دلایل شایع عبارتند از:
۱٫ فرسودگی سیبکها:
سیبکها قطعاتی هستند که به اتصال چرخها به سیستم تعلیق و فرمان کمک میکنند. در صورت خرابی یا فرسودگی این قطعات، لقی فرمان ایجاد میشود. سیبکهای خراب باعث ناپایداری فرمان و کاهش دقت آن میشوند.
۲٫ خرابی میل فرمان:
میل فرمان یکی از اجزای اصلی سیستم فرمان است که حرکات فرمان را به چرخها منتقل میکند. اگر این میل دچار خرابی یا فرسودگی شود، باعث لقی در سیستم فرمان خواهد شد.
۳٫ شل شدن اتصالات جعبه فرمان:
جعبه فرمان وظیفه انتقال نیروی چرخشی از فرمان به چرخها را بر عهده دارد. اگر اتصالات جعبه فرمان شل شوند یا فرسوده شوند، لقی در فرمان رخ میدهد و واکنش فرمان به حرکات راننده کندتر خواهد بود.
۴٫ فرسودگی بلبرینگهای فرمان:
بلبرینگهای فرمان نقش مهمی در نرمی و دقت حرکت فرمان دارند. خرابی یا فرسودگی این بلبرینگها میتواند باعث لقی و صدای اضافی هنگام چرخاندن فرمان شود.
۵٫ مشکلات جلوبندی و سیستم تعلیق:
خرابی یا فرسودگی قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو نیز میتواند باعث لقی فرمان شود. این مشکل معمولاً با عدم تنظیم درست چرخها و عدم تعادل در سیستم تعلیق همراه است.
روشهای رفع لقی فرمان
برای رفع لقی فرمان، باید ابتدا دلیل اصلی مشکل شناسایی شده و سپس اقدامات لازم انجام شود. در ادامه به روشهای معمول رفع این مشکل میپردازیم:
۱٫ تعویض سیبکهای فرسوده:
اگر مشکل از سیبکهای فرسوده باشد، باید این قطعات تعویض شوند. سیبکهای جدید به بهبود دقت و پایداری فرمان کمک میکنند. همچنین بررسی و تنظیم صحیح اتصالات سیبکها ضروری است.
۲٫ بررسی و تعمیر میل فرمان:
در صورت خرابی یا شل شدن میل فرمان، این قطعه باید بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود. تنظیم دقیق میل فرمان برای جلوگیری از ایجاد لقی و حفظ دقت فرمان ضروری است.
۳٫ تعمیر یا تعویض جعبه فرمان:
اگر اتصالات جعبه فرمان شل شده باشند، باید این اتصالات محکم شوند. در صورتی که جعبه فرمان دچار خرابی جدی شده باشد، تعویض آن بهترین راهحل است. جعبه فرمان جدید باعث بهبود عملکرد سیستم فرمان و رفع لقی میشود.
۴٫ تعویض بلبرینگهای فرمان:
بلبرینگهای فرمان در صورت فرسودگی یا خرابی باید تعویض شوند. بلبرینگهای سالم به چرخش نرم و دقیق فرمان کمک کرده و از ایجاد لقی جلوگیری میکنند.
۵٫ تنظیم زاویه چرخها:
تنظیم نبودن زاویه چرخها یا مشکلات سیستم تعلیق میتواند باعث لقی فرمان شود. برای رفع این مشکل، باید چرخها بهطور دقیق بالانس و تنظیم شوند. تنظیم صحیح زوایای چرخ به پایداری و کنترل بهتر خودرو کمک میکند.
۶٫ بررسی و تنظیم جلوبندی خودرو:
اگر مشکل از جلوبندی خودرو باشد، باید قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی بررسی و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر شوند. تنظیم دقیق جلوبندی باعث کاهش لقی فرمان و بهبود کنترل خودرو میشود.
نکات مهم در نگهداری سیستم فرمان
برای جلوگیری از ایجاد لقی فرمان و افزایش عمر سیستم فرمان، رعایت نکات زیر بسیار مهم است:
- بازرسی منظم قطعات سیستم فرمان
- استفاده از قطعات با کیفیت
- تنظیم دقیق جلوبندی
- پرهیز از رانندگی با فرمان لق
نتیجهگیری
لقی فرمان یکی از مشکلات رایج در خودروهاست که میتواند باعث کاهش دقت و کنترل راننده بر خودرو شود. با تشخیص دقیق علت لقی و انجام تعمیرات لازم، این مشکل به راحتی رفع میشود. نگهداری منظم و بازرسی قطعات سیستم فرمان میتواند از ایجاد لقی و مشکلات مرتبط با آن جلوگیری کند.